Sněhové řetězy. Jaké a jak s nimi jezdit?
V našem pravidelném okénku věnujícím se bezpečnosti, legislativě a dopravě všeobecně se dnes
zaměříme na pár tipů ohledně jízdy se sněhovými řetězu, protože se blíží zimní období a začneme jezdit do lyžařských středisek u nás i v sousedství.
Sněhové řetězy a jízda s nimi.
K zimě patří výjezdy do lyžařských středisek či jen tak do přírody. V takových chvílích je na místě přibalit sněhové řetězy. Zákonná povinnost je nasadit vyplývá pouze z dopravní značky C5a –"Sněhové řetězy". Tato načka přikazuje řidiči motorového vozidla o třech a více kolech pokračovat v jízdě až po nasazení sněhových (protiskluzových řetězů) na nejméně dvě hnací kola. Značka je příkazová a nepřipouští polemiku, takže mít vlastní názor by se v tomhle případě nemuselo vyplatit. Použít řetězy ovšem může být třeba mnohem častěji a proto bych doporučoval je v zimě vozit mimo město stále. Především pokud jsou vaše auta velká a těžká (dodávky, SUV, obytné vozy), takže problém může být v případě třeba dlouhého sněžení i v nižších polohách.
Těžce na cvičišti, lehce na bojišti.
Jako v mnoha případech i zde platí zlaté pravidlo, že kdo je připraven není překvapen. Příprava začíná již výběrem řetězů. Musíme pracovat s naším rozměrem pneumatik a především s váhou vozu. Řada levných běžně dostupných řetězů není například pro SUV, dodávky a obytná auta vhodná. Trhají se a mohou pak způsobit více škody, než užitku. Pokud máme správný rozměr a typ řetězu, tak je skoro nezbytné vyzkoušet si v klidu a za světla jak se s nimi pracuje. Jak je nasadit, upevnit a především správně dotáhnout. Prásklé či volné řetězy nám mohou poškodit za kolem ústrojí brzd (třeba brzdovou hadičku) nebo čidla ABS.
Do přípravy patří jak již bylo řečeno výběr těch správných řetězů. Na trhu jsou kromě klasických řetězů i alternativy. Jednou z nich jsou tekuté řetězy ve spreji. V zásadě se dá říci, že tento typ vám může pomoci vyjet z parkovacího místa, kde vám prokluzuje kolo na ledu, ale určitě nepomůže v krizových situacích v horách. Může to být dobrý doplněk, ale v žádném případě to nejsou plnohodnotné řetězy. Úplně stejnou roly mohou sehrát hned tolik inzerované univerzální řetězy ve formě různých plastových pásku. Možná pomoh překonat krátkodobý problém, ale určitě s nimi nevyjedete několik kilometrů do horského střediska.
V nabídce existují i "textilní" řetězy. Ty se nazouvají na pneumatiku jako ponožka a určitě mohou zlepšit trakční schopnosti našeho vozu a to především na ledu. Vůbec se nehodí do hlubšího sněhu nebo do situací, kdy je sníh již rozježděn s blátem. Ani tyto řetězy, i přes to, že vznikají stále nové typy, nejsou na delší mnohakilometrové ježdění. Ale ze zmíněných alternativ dávají největší smysl. Pozor ovšem na cesty do zahraničí. Například v Rakousku nesplňují předepsané normy.
Z výše napsaného vyplývá, že největší účinnost a jistotu ve všech situacích vám zajistí klasické ocelové řetězy. Umí vás "vyhrabat" z hlubokého sněhu a jsou účinné i na ledu či v úsecích s blátem.
Řetězy na cestě
Máme zabaleno, doma natrénováno a vrážíme na cesty. Určitě jsme kromě řetězů přibalili i lopatu, čelovku, podložku pod kolena a nějaké rukavice. To vše se v zimě u nasazování řetězů hodí! Řetězy nemějte nikde v zadní části garáže či kufru, ale na dosah. Nebudete muset uprostřed nočních hor vykládat do sněhu půlku vozu. Nečekejte až vám to začne klouzat a ujíždět. Vždycky je pohodlnější a bezpečnější nasadit řetězy včas, než uprostřed serpentin s vozidlem napříč silnicí.
Řetězy nasazujeme na hnanou nápravu, pokud máte čtyřkolku a jen jednu sadu řetězů, tak je dáme na přední nápravu. Pokud by už došlo k situaci, že jste stoupání či situaci podcenili a zastavíte v nevhodném a nepřehledném místě, nezapomeňte označit vozidlo a vzít si reflexní vestu. Pokud jste v nepřehledné situaci využijte klidně i výstražný trojúhelník či spolujezdce ve výstražné vestě, který může před či za zatáčkou včas informovat ostatní řidiče.
Pokud nemáte samodotahovací řetezy a čeká vás delší cesta je vhodné po nějaké době na bezpečném místě zastavit a dotažení překontrolovat. Po použití řetězy očistěme a nechme je vysušit, aby byly připravené na další použití. Důležité je připomenout si, že s nasazenými sněhovými řetězy smíme jezdit maximálně padesátikilometrovou rychlostí v hodině. Neumím si představit, že bychom jezdili rychleji, protože vozidlo má s řetězy zcela jiné jízdní vlastnosti.
Krásné zimní výjezdu všem a především na cestách bezpečně.