Podzim přináší mnohá úskalí. Připravte se na ně!
S přicházejícím podzimem se vrací nejen dřívější stmívání, ale i řada rizik na našich cestách. Pojďme se podívat na toto období pohledem motoristů a připomenout si rizika s podzimem spjatá.
Tma, častější deště či mrholení, ranní a večerní mlhy, nižší teploty a k tomu spadané listí. To vše je velmi nepříjemná kombinace. Podle některých statistik klouže mokré spadané listí obdobně jako zasněžená vozovka. Pokud k tomu přidáme různé stupně mlhy, která je vlastně tvořena kapkami vody, a nízké teploty je ke ztrátě adheze opravdu blízko. Proto základem bezpečného pohybu na komunikaci je defenzivní styl jízdy a samozřejmě pneumatiky. Ano, již jsme je párkrát zmiňovali, ale ono je nelze přehlédnout. Zákonné minimum 1,6 mm je v těchto okamžicích dosti neuvážené a pro aktivní cestovatele riskantní.
Od 1. listopadu pak začíná i takzvané "zimní období". V České republice je přezutí na zimní pneumatiky opět "šalamounsky" povinné/nepovinné, když § 40a zákona 361/2000 Sb. říká k provozu vozidel v zimním období následující:
"V období od 1. listopadu do 31. března, pokud
a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3500 kg na všech kolech. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm. "
Z tohoto pohledu vzato povinnost přezouvat nevyplývá, ale je jasné, že složení zimních pneumatik, větší množství siliky, více koresponduje s chladnou vozovkou a všemi výše zmíněnými jevy. Zároveň v případě nehodyvje dost složité argumentovat jak policii či následně pojišťovně, že podmínky pro zimní provoz prokazatelně nebyly. Stačí lokální přízemní mrazík a jsou nepříjemnosti na světě. Pokud jezdíte s auty nad 3,5 t, tak při přezouvání na zimní pneumatiky nezapomeňte, že hloubka dezénu je u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3500 kg nejméně 6 mm. Zároveň ovšem máte volbu přezout pouze všechna kola hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly.
S podzimem a nastupující zimou je nezbytné zkontrolovat také světla a stěrače. Na nich je podstatná kondice stíracích gumiček. Jejich životnost je přibližně rok až dva. Jejich ztvrdnutí a opotřebení poznáte například podle jejich skákání po skle, pískání a nebo vodu místo stírání pouze rozmazávají. Dobrý výhled řidiče a udržované přední sklo patří například také mezi aktivní prvky bezpečnosti. Ale je třeba nejen vidět, ale i být viděn. Je s podivem, kolik řidičů s příchodem podzimu používá nesprávné režimy svícení. Končí čas dlouhých dní a mnozí zapomínají z denního svícení přepnout na plné osvětlení vozu, tedy nejčastěji na potkávací světla. Bez tohoto základního úkonu pak dojíždíme na silnicích auta, kterým nesvítí zadní světla a to je vysoce nepříjemné i riskantní.
Potíže jsou často i s použitím mlhových světel. K nim se můžeme dočíst, že: "§32 (4) Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy." Situaci, kdy je na čase mlhová světla spustit, poznáme bezpečně. Mělo by se jednat o mlhu, sněžení či déšť natolik hustý, že nás donutí rapidně snížit cestovní rychlost. Zároveň je to situace, kdy skoro nevidíme zadní světla vozu, které jede před námi. V případě za sebou jedoucí kolony vozidel by správně mělo zadní mlhovou svítilnu použít vždy poslední vozidlo. Je to stejné jako s použitím výstražných světel v případě stojící kolony vozidel. Pokud taková situaci pomine, či nás dojede jiné vozidlo., měli bychom co nejrychleji zareagovat, a mlhové světla vypnout. Síla mlhovek totiž řidiče jedoucího za námi oslňujeme asi tolik, jako oslňují nevypnutá dálková světla protijedoucího vozidla. Navíc skrz zadní mlhovou svítilnu řidič špatně rozezná, kdy brzdíme. Za zmínku stojí opět pohled do statistik, které říkají, že největší riziko střetu se zvěří je právě na podzim. K prevenci určitě patří snížení rychlosti v rizikových úsecích, a to nejen těch označených dopravní značkou, a bedlivé sledování okolí silnice. Dobré je předvídat a uvědomit si, že pokud jsem viděl ve světlech před sebou například jednu srnu, že je velká procentuální pravděpodobnost, že bude následovat další či se ta co přeběhla ke stádu vrátí zpět. Pokud již nejde střetu zabránit je zásadní brzdit a snížit rychlost, aby v době střetu byla co nejnižší. Zároveň z hlediska bezpečnosti i našeho zdraví je vždy lepší nabrat zvíře přední maskou a nestrhávat volant. Tento manévr velmi často způsobí smyk či další a větší následné škody. Přední maska má i největší množství deformačních zón, které náraz lépe rozloží. Připomeneme, že je vždy třeba volat policii a i když by srnčí večer v kempu bylo určitě alespoň malou náplastí, tak by se jednalo o pytláctví! Možná bychom se mohli ještě lehce podívat na střet se zvěří z hlediska zákona a následného pojištění. Střet se zvěří totiž není totéž jako střet se zvířetem a na to je dobré si dávat pozor. Zvíře je základní pojem, který zahrnuje všechny obratlovce. Oproti tomu pojem zvěř zahrnuje pouze některá zvířata. Která to jsou vymezuje §2 zákona o myslivosti. Patří sem například jelen, daněk, divočák, liška, srnec, bažant nebo zajíc. Zvěř nemá většinou svého majitele a případnou škodu si hradíte sami, případně z připojištění. Srazíte-li domácí nebo hospodářské zvíře, jako krávu, ovci, psa a podobně, měli byste si tuto škodu nárokovat u majitele zvířete.
Jak předejít smyku a jiným nehodám?
- Snížení rychlosti
Základním pravidlem při jízdě na kluzkých a mokrých silnicích je snížení rychlosti. Nižší rychlost vám poskytne více času na reakci v případě neočekávaných situací a sníží pravděpodobnost smyku. Pamatujte, že rychlostní limity jsou maximální povolené hodnoty, ne doporučení pro všechny podmínky. Pokud vidíte na silnici velké množství listí, snižte rychlost ještě před vjezdem do těchto úseků.
- Plynulá jízda
Na kluzkých silnicích je klíčové vyvarovat se prudkých manévrů. Prudké brzdění, zrychlování nebo změna směru mohou způsobit ztrátu přilnavosti a smyk. Snažte se udržovat plynulý pohyb, jemně pracujte s plynem a brzdou, a provádějte změny směru volně a bez náhlých pohybů volantem.
- Správné brzdění
Brzdění na mokrém listí může být ošemetné. Pokud brzdíte příliš prudce, můžete snadno zablokovat kola a sklouznout. V moderních vozech s ABS (protiblokovacím systémem) je riziko blokování kol menší, ale stále je lepší brzdit jemně a postupně. Pokud vaše auto nemá ABS, použijte techniku přerušovaného brzdění, což znamená, že opakovaně mačkáte brzdu, abyste neztratili kontrolu nad vozidlem.
- Dodržování bezpečné vzdálenosti
Na mokré a kluzké vozovce se výrazně prodlužuje brzdná dráha. Z tohoto důvodu je důležité udržovat větší bezpečnou vzdálenost od vozidla před vámi. Pokud za normálních podmínek dodržujete odstup 2 vteřiny, na podzimní mokré silnici by měl být tento odstup alespoň dvojnásobný.
- Kontrola stavu pneumatik
Správné pneumatiky jsou klíčové pro bezpečnou jízdu v podzimních podmínkách. Zkontrolujte, zda jsou vaše pneumatiky v dobrém stavu a mají dostatečnou hloubku dezénu (minimálně 4 mm). Kvalitní pneumatiky s hlubším dezénem lépe odvádějí vodu a snižují riziko aquaplaningu, což je jev, kdy se mezi pneumatikou a vozovkou vytvoří vodní vrstva a vozidlo ztratí kontakt s povrchem.
- Oči na stopkách
Podzimní období přináší nejen riziko kluzkého listí, ale také sníženou viditelnost kvůli mlhám, dřívějšímu stmívání a dešti. Je důležité mít oči neustále na stopkách a být připraven na nečekané překážky. Pravidelně kontrolujte zrcátka, a pokud je viditelnost snížená, používejte mlhovky a přizpůsobte rychlost.
- Pravidelná údržba vozidla
Podzim je ideální čas na kontrolu technického stavu vašeho vozu. Kromě kontroly pneumatik věnujte pozornost také brzdám, stěračům a světelným systémům. Dobré stěrače vám zajistí optimální viditelnost za deště a silné světla zvýší vaši viditelnost pro ostatní řidiče.