Znáte povinnosti cyklisty a věci kolem kola?
Léto je spojeno s výlety a dovolenými. Mnozí z nás volí jako prostředek k odpočinku a
poznávání kolo. Znáte všechny věci kolem kola, co byste znát měli? Raději se na kola,
cyklisty a cyklistiku podíváme v dnešním povídání, abychom i o prázdninách jezdili na
cestách bezpečně!
Bezpečnost.
Na prvním místě je vždy bezpečnost. Je dobré, abychom byli dobře vidět i nad rámec zákonných
povinností a to především za snížené viditelnosti (soumrak, déšť…). Také děláme vše proto,
abychom viděli my. Sledujeme proto pečlivě situaci v provozu, netelefonujeme, nesvačíme za jízdy
a určitě neposloucháme ve sluchátkách své oblíbené písničky či podcasty. Své úmysly
dáváme najevo včas a takovým způsobem, aby je ostatní řidiči i chodci správně pochopili. Při
každé změně směru jízdy dávejme včas a zřetelně znamení paží. Před vybočením doleva se
nezapomeňme ohlédnout. Buďme ohleduplní k ostatním účastníkům silničního provozu.
Nezdržujme provoz zbytečně pomalou jízdou a nepřekážejme ostatním řidičům. Jezděme co
nejblíže u pravého okraje silnice a nikdy nejezděme dva vedle sebe.
Pro jízdu na kole se rozhodujme vždy s ohledem na svůj aktuální zdravotní stav. Přihlédněme také
k hustotě provozu a momentálním podmínkám na silnici. Nepřeceňujme své sily a ani síly
ostatních.
Své nezastupitelné místo má v bezpečnosti samozřejmě přilba. Jezdci do 18 let ji mají povinnou ze
zákona a je důležité ji mít také správně upevněnou, ne pouze nasazenou. Je to nešvar, který se
velmi často objevuje. Velký smysl však přilba dává i u dospělých cyklistů. Vždyť jednou ze
základních příčin zranění či úmrtí cyklistů je právě poranění hlavy. Při střetu vozidla s cyklistou či
pádu z kola dochází nejčastěji k úrazu hlavy nárazem o vozovku, kapotu vozidla nebo jinou
překážku, jako například strom, patník či zídky. Cyklistická přilba přitom umí zabránit až 85% úrazů
hlavy a dokonce 88% úrazů mozku a to je dost pádný argument pro její používání.
Velký podíl na bezpečnosti má také samotný bicykl. Ten by měl být samozřejmě správně
sestavený (pozor na dotažení kol po převozu například v garáži obytného auta), s dostatečný
tlakem v pneumatikách a všemi zákonem stanovenými prvky viz. naše inforgrafika. K ní bychom
snad jen pro upřesnění doplnili, že za snížené viditelnosti jsme povinni mít za jízdy rozsvícen
světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo
přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, můžeme
použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem.
Cyklisté a zákon.
Výše již zaznělo že z pohledu zákona 361/2000 sb. jsme jako cyklisté řidiči. Řidič je totiž účastník
provozu na pozemních komunikacích, který řídí motorové nebo, a to právě v našem případě,
nemotorové vozidlo, které se pohybuje pomocí lidské síly.
Tím pádem nesmíme, citujeme opět zákon, požít alkoholický nápoj nebo užít návykovou látku
během jízdy, řídit vozidlo bezprostředně po požití alkoholického nápoje nebo užití návykové látky
nebo v takové době po požití alkoholického nápoje nebo užití návykové látky, kdy by mohl být ještě
pod jejich vlivem. Zároveň nesmíme řídit vozidlo, jestliže je naše schopnost k řízení vozidla
snížena v důsledku zdravotního stavu.
Podle policejních statistik je právě alkohol "za řidičky" jeden z nejčastějších přestupků kolařů. Těmi
dalšími jsou například nerespektování dopravních značek a ignorování světelné signalizace, jízda
za snížené viditelnosti bez předepsaného osvětlení či nedostatečné technické vybavení -
nevyhovující stav. To není úplně dobrá vizitka.
V § 57 je dále zmíněno, že cyklista nesmí jet bez držení řídítek, držet se jiného vozidla, vést za
jízdy druhé jízdní kolo, ruční vozík, psa nebo jiné zvíře a vozit předměty, které by znesnadňovaly
řízení jízdního kola nebo ohrožovaly jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích. Při jízdě
musí mít cyklista nohy na šlapadlech.
Pokud cestujete s dětmi je dobré si připomenout, že za jízdní kolo se smí připojit přívěsný vozík,
který není širší než 800 mm, má na zádi dvě červené odrazky. Použita dětská sedačka musí mít
pevné opěry nohou a cyklista do 10 let se smí účastnit provozu pouze v doprovodu osoby starší 15
let.
Užijme si léto pohodově a aktivně a tak všeobecně, si připomeňme, že by bylo skvělé, abychom se
chovali vždy tak, jak bychom chtěli, aby se ostatní chovali k nám.
Prohlédněte si či stáhněte naší grafiku pro cyklisty!